ANALISIS SWOT DALAM MENENTUKAN STRATEGI PEMASARAN PADA PENERBIT BUKU CV INDONESIA IMAJI
DOI:
https://doi.org/10.25134/digibe.v2i2.26Keywords:
Strategi pemasaran, persaingan usaha, analisis bisnisAbstract
Abstrak
Strategi pemasaran merupakan cara untuk mencapai tujuan dari perencanaan usaha. Strategi pemasaran yang baik akan memberikan pengaruh besar dalam proses pemasaran produk dan jasa dari suatu perusahaan. Penerbit Indonesia Imaji adalah salah satu pelaku usaha yang terlibat di dalam industri penerbitan dan penjualan buku. Perusahaan ini bergerak dengan badan hukum CV. Indonesia Imaji dan berdiri sejak tahun 2020. Dimana hingga bulan Juni tahun 2024 perusahaan ini telah menerbitkan 70 judul buku. Penelitian bertujuan untuk melakukan perumusan dan penentuan strategi pemasaran yang tepat pada Penerbit Indonesia Imaji. Pada penelitian menggunakan metode analisis SWOT dan QSPM. Hasil penelitian ditemukan bahwa faktor yang paling mempengaruhi penjualan di antaranya adalah kualitas produk, variasi produk dan harga jual yang murah. Selain itu penyesuaian dengan perkembanggan teknologi menjadi penting dilakukan. Di antaranya dengan pengembangan produk digital dan pemanfaatan website sebagai platform Customer Relationship Management (CRM). Dalam kasus perusahaan yang diteliti ini, perlu juga meningkatkan kerjasama dengan pemangku kepentingan yaitu penulis, komunitas buku dan juga asosiasi untuk meningkatkan penjualan, pengguna layanan dan mengurangi beragam ancaman dalam industri.
Kata Kunci: strategi pemasaran; persaingan usaha; analisis bisnis
Abstract
Marketing strategy is a way to achieve the goals of business planning. A good marketing strategy will have a big influence on the marketing process of a company's products and services. Indonesian publisher Imaji is one of the business actors involved in the publishing and book sales industry. This company operates under the legal entity CV. Indonesia Imaji and was founded in 2020. Until June 2024, this company has published 70 book titles. The research aims to formulate and determine appropriate marketing strategies for the Indonesian Imaji Publisher. The research used the SWOT and QSPM analysis methods. The factors that most influence sales include product quality, product variety and low selling prices. Apart from that, adapting to technological developments is important. This includes developing digital products and using websites as Customer Relationship Management (CRM) platforms. In the case of the company studied, it is also necessary to increase cooperation with stakeholders, namely writers, book communities and associations to increase sales, service users and reduce various threats in the industry.
Keywords: marketing strategy; business competition; business analysis
References
Benzaghta, M. A., Elwalda, A., Mousa, M. M., Erkan, I., & Rahman, M. (2021). SWOT analysis applications: An integrative literature review. Journal of Global Business Insights, 6(1), 54–72.
Chaston, I. (2017). Entrepreneurial marketing: Sustaining growth in all organisations. Bloomsbury Publishing.
Faradisa, I., Hasiholan, L. B., & Minarsih, M. M. (2016). Analisis pengaruh variasi produk, fasilitas, dan kualitas pelayanan terhadap minat beli ulang konsumen pada Indonesian coffeeshop Semarang (ICOS CAFÉ). Journal of Management, 2(2).
Fikra, A. A., Rahmani, N. A. B., & Wahyuni, A. (2023). Analisis SWOT Inovasi Produk Asuransi Syariah Tafakul Keluarga Kota Medan (Studi Kasus Perusahaan Asuransi Takaful Keluarga Kota Medan). JIKEM: Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen, 3(1), 489–550.
Firdayanti, I. D., & Andarini, S. (2023). Strategi Bauran Pemasaran dengan Analisis SWOT pada Kedai Cokelat Klasik. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(4), 1597–1604.
Hadi Pratama, M. D., Al Kautsar, K., Hidayat, R., Melistiana, V., & Tiarapuspa. (2023). Analisis Bisnis Strategi Nasi Padang 99. Jurnal Ekonomi Trisakti, 3(1), 601–610. https://doi.org/10.25105/jet.v3i1.15519
Hamdani, M. L., & Amalia, N. (2022). The effect of business digitalization, technology utilization, and financial literacy on the sustainability of MSMEs in Surakarta. REVIEW OF MANAGEMENT, ACCOUNTING, AND BUSINESS STUDIES, 3(2), 160–167.
Hanafi, F., Rizki, M., Nofirza, N., & Kusumanto, I. (2023). Analisis Perancangan Strategi Pemasaran Menggunakan Metode SWOT Dan QSPM Di UMKM Pempek Lenlin. INTECOMS: Journal of Information Technology and Computer Science, 6(1), 533–539. https://doi.org/10.31539/intecoms.v6i1.6472
Harahap, S., Saleh, K., & Harahap, G. (2021). Strategi Pemasaran Keripik Singkong Cap Kelinci Industri Rumah Tangga di Tanjung Morawa Kabupaten Deli Serdang. Jurnal Ilmiah Pertanian (JIPERTA), 3(1), 45–55.
Hasibuan, F. N., Hasibuan, A., & Arfah, M. (2023). Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Penjualan Roti dengan Menggunakan Metode SWOT dan QSPM di UMKM Roti Amah. Factory Jurnal Industri, Manajemen Dan Rekayasa Sistem Industri, 2(1), 8–17. https://doi.org/10.56211/factory.v2i1.359
IrawanLubis, M. F., Aslami, N., & Tambunan, K. (2023). Pengaruh Harga, Pelayanan Dan Customer Experience Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Cafe Pascho Pematangsiantar. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(2), 872–882.
Juwita, J., Yana, S., Maksalmina, M., Mahdi, M., Fitriliana, F., Hanum, F., & Kasmaniar, K. (2023). Peluang Ekspansi Energi Terbarukan Biomassa dengan Analisis SWOT. Jurnal Serambi Engineering, 8(1).
Kraus, S., Durst, S., Ferreira, J. J., Veiga, P., Kailer, N., & Weinmann, A. (2022). Digital transformation in business and management research: An overview of the current status quo. International Journal of Information Management, 63, 102466.
Kurniastuti, C. (2018). Pemilihan Strategi Pemasaran Desa Wisata Edukasi Dengan Metode Qspm.
Nasution, M. A. (2019). Pengaruh harga dan kualitas produk alat kesehatan terhadap keputusan pembelian konsumen pada pt. Dyza sejahtera medan. Warta Dharmawangsa, 13(1).
Pasigai, M. A. (2010). Pentingnya Konsep Dan Strategi Pemasaran Dalam Menghadapi Persaingan Bisnis. Jurnal Ekonomi Balance, 6(2), 51–56.
Ratnawati, S. (2020). Analisis SWOT dalam menentukan strategi pemasaran (studi kasus di kantor pos Kota Magelang 56100). Jurnal Ilmu Manajemen, 17(2), 58–70.
Saputra, F., Khaira, N., & Saputra, R. (2023). Pengaruh User Interface dan Variasi Produk terhadap Minat Beli Konsumen (Studi Literature). Jurnal Komunikasi Dan Ilmu Sosial, 1(1), 18–25.
Tjiptono, F. (1995). Strategi pemasaran. Andi offset.
Utami, A. D., Nawawi, Z. M., & Syarbaini, A. M. B. (2023). Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran pada UMKM Bakso Lava Ummu Akbar Tanjung Morawa. Jurnal Sosial Ekonomi Dan Humaniora, 9(4), 555–562. https://doi.org/10.29303/jseh.v9i4.442
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Digital Business and Entrepreneurship Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Digital Business and Entrepreneurship Journal allow reuse and remixing of its content, in accordance with a CC BY-SA 4.0 which follow international Lisence. This license lets others to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.